onsdag 24 augusti 2011

Baka, baka liten kaka........


........och HYST in i ugnen!
Den nya lilla bagerskan i familjen. Hon måttar och räknar och knådar. Kul! Jag hoppas att barnen blir intresserade av bakning och matlagning eftersom både L och jag tycker att det är så kul!
Idag blev det Leksandskaka. Mums! Och lättbakad, tar tio minuter att röra ihop och 30 min i ugn.

Blir du sugen?
Här kommer receptet:

125 g smör
2.5 dl strösocker
Rör ihop detta pösigt

Blanda i
7.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk nystött kardemumma ( kan ta mer om man vill vilket jag gör )
1.5 dl russin
3 dl mjölk

0.5 dl pärlsocker till garnering

Klä en långpanna med bakplåtspapper. Bred ut smeten och garnera med pärlsockret.
Grädda i nedre delen av ugnen 175 grader i 30-35 min. Skärs i bitar. 10 bitar brukar bli lagom.
KLART!

Smaklig spis!

Kram Kristina

Inga kommentarer: