tisdag 15 november 2011

Minnen från svunna tider

Idag tog jag mig en tur upp på vinden för att fortsätta min jakt på "det förlorade huvudet" (haha....vad jag menar med det får ni se en annan dag).
Jag kände att jag höll på att trampa på nått där på golvet så jag började rafsa i sågspånen (inte för att det finns så mycket yta att sätta fötterna på precis). Jag har hittat mycket roliga och gamla saker på vinden men det jag hittade idag är roligt på ett mycket speciellt vis.
Jag hittade en jättefin gammal ask med gamla glasplåtar, eller glasnegativ som det också heter. Otroligt spännande! Verkligen en påminnelse om tiden som varit i huset.
Hur gamla de är vet jag inte men jag kan bara konstatera att de är mycket gamla. En av plåtarna är ett kort på huset. Från början hade huset bara en rökkanal men snart byggde man en till. Och på kortet så finns det bara en........


Den gamla asken.....


....med glasnegativen i.......här ett negativ på huset....


....och här firar de jul, helt säkert i sina allra finaste kläder....



....och här fikar dom....förfäderna....ojoj....

Vilken härlig påminnelse från förr, från svunna tider! Ska försöka få dessa framkallade vilket tydligen är möjligt! Vad glad man blir av sånt här!

Tack snälla ni som lämnat ett litet avtryck inne hos mig, och för era fina kommentarer! Om ni bara visste vad glad jag blir!

Nu blir det nybakat bröd och te!

Ha det så fint!

Kram Kristina

8 kommentarer:

Vintage House sa...

Hej
Men vilket gudomligt fynd så roligt för dig...
underbar historia..
kram
sandra

Malin sa...

Det är bara så häftigt! Gamla foton & bilder är ovärderliga! Finns det någon möjlighet att svärmor eller någon annan vet vilka personerna på bilderna är?

Kristina sa...

Vi vet ju hur alla generationer på gården ser ut då vi har dom hängandes på rad i vardagsrummet....hih....men det är ju superspännande att se fler kort på dem och alla andra personer på dessa korten. Det är väl i alla fall ca 50 glasnegativ. Hur kul som helst!
Tror dom är lite för gamla för att svärmor ska kunna veta vilka dom är.
Kram Kristina

Här är gudagott att vara ! sa...

Håret reser sej på armarna när jag läser din berättelse ! - Tiden stannar och fantasin tar en tillbaka till den tiden då fotografierna togs !
Vilken värdefull ask du hittade, så himla kul !
- Människorna på fotografierna kunde väl aldrig ana att dom typ 100 år senare skulle vara på en blogg på internet... ;) !
Grattis igen till ditt fynd !
Kram Anneli

Jenny sa...

Hej Kristina!
Men oj vilket häftigt fynd!! Vad coolt att ha en vind att hitta såna skatter i:)

Kraam Jenny

PS, blev lite nyfiken på vad det förlorade huvudet är för något;)

Malin sa...

Ja, vems huvud är det som är försvunnet?

Körsbärshöjden sa...

Vilket fynd!!
En sådan vind är ju rena skattkistan! blir riktigt avundsjuk.
Det allra bästa är ju att det är er egen vind och man kan känna historiens vingslag.

G:a Affären sa...

Men du, vilka fynd och vilken vind! Det här är så spännande. Ert tv-skåp med de vackra dörrarna är så fint, tänk att ni fann beställningen där under listen. Det måste vara alldeles speciellt då det är er släkt som gör sig påmind, dubbel lycka.
Så fina barn du har, bilderna är underbara på Signe och Seth!
Kramar
/Cia